
- Verwijder dit product uit mijn favorieten
- Voeg dit product toe aan mijn favorieten
In vrijwel iedere klas zitten één of meer hoogsensitieve kinderen. Toch worden zij over het algemeen niet als zodanig herkend. Uit onderzoek blijkt dat er een kans van slechts 11% is dat bij gedrag van een kind in de klas wordt gedacht aan hooggevoeligheid (LiHSK, 2006) Dus neem tien hoogsensitieve kinderen, verdeeld over tien klassen en slechts bij één kind zal worden onderkend dat het hoogsensitief is.
Het begrip ‘hoogsensitief’ (of ‘hooggevoelig’) is relatief nieuw. Amerikaans psycholoog Elaine N. Aron was de eerste die er in 1996 in de V.S. over publiceerde. In Nederland werd het begrip pas in 2002 bekend. De meeste informatie over hoogsensitiviteit is geschreven in een gevoelsmatige of spirituele context, waardoor er weinig praktische binding lijkt te zijn met het onderwijs. Veel leerkrachten associëren het begrip dan ook met zweverigheid of verlegen gedrag ‘waar een kind wel overheen groeit’. Maar hoogsensitiviteit staat voor meer dan alleen een emotionele gevoeligheid. Hoogsensitieve kinderen hebben bijvoorbeeld een leerstrategie die vraagt om een gerichte begeleiding van de leerkracht.
Deze brochure gaat in op twee vragen: hoe zijn hoogsensitieve kinderen te herkennen, en wat hebben zij nodig aan begeleiding in de klas?
Uitgave van LiHSK, 50 pagina's, A5-formaat, 2006.
NB: Deze brochure is van 2006 en op veler verzoek nog verkrijgbaar. Echter: voor actuele en meer complete informatie over hooggevoeligheid op de basisschool (herkenning én begeleiding) verwijzen wij naar het boek 'Gevoeligheid in de klas'.
Nog geen commentaar
Ouders doen ertoe - Gerarda van der Veen
BeschikbaarHet belang van een goede opvoeding, in het bijzonder voor gevoelige en begaafde kinderen.
Gevoeligheid in de klas - Gerarda van der...
BeschikbaarHerkenning en begeleiding van hoogsensitieve en hoogstimulatieve kinderen op de...
Het hoogstimulatieve kind - Gerarda van...
BeschikbaarHoe ga je om met kinderen die gevoeligheid combineren met druk en emotioneel intens gedrag